Опис досвіду класного керівника
Кожна
дитина – індивід, особистість, що формується впродовж свого життя різними
чинниками. Одним із цих чинників є школа. Однолітки, друзі, вчителі – це той
світ, де дитина вчиться бути собою, розвивається, шліфує свої життєво необхідні
принципи та поняття.
Добре,
коли в цей час поряд з дитиною, яка підіймається по власних сходинках успіху,
йде творчий, активний, розумний вчитель.
Переконана,
що класний керівник - найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У
нього незвичайна місія в житті: направляти,
і виховувати. Його призначення - простежити за становленням особистості
дитини, що входить у сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє
місце в житті.
Я
твердо вірю в силу виховання, яка складається з дуже простих компонентів:
любові до дітей, слова вчителя, сили особистого прикладу, справедливості -
основи довіри; здатності прощати дитину,
доброти. Головне в моїй роботі - виховання
учня як особистості. І в це поняття я вкладаю духовну збагаченість, широкий
світогляд, ерудицію, високу моральність, товаристкість, здатність впливати на
рішення і діяльність колективу.
Я працюю у школі вже 23 роки, з них маю 10 років стажу
класного керівництва. У своїй роботі завжди намагаюся знаходит спільну мову з
дітьми, батьками та націлювати вчителів –предметників на позитивні і негативні
риси своїх вихованців.
Працюючи з класним
колективом, я ставлю перед собою такі виховні завдання:
1. Виховувати в
учнів любов до свого народу, його мови, звичаїв і традицій.
2. Сприяти розвитку особистості дитини,
формуванню її інтелектуального, морального потенціалу.
3.
Забезпечувати опанування учнями цілісної системи знань про навколишнє
середовище, практичних вмінь і навичок, способів творчої діяльності, прийомів і
методів самопізнання і розвитку.
4. Виховувати в
учнів цілісне сприйняття себе і навколишньої соціальної та природної дійсності.
5. Узгоджувати
інтереси особистості з інтересами членів класної спільноти, з особливостями
колективу класу та умовами його життєдіяльності.
6. Для
зміцнення трудової дисципліни і поведінки учнів постійно акцентувати увагу на
необхідності виконання правил для учнів.
7. Здійснювати
правове виховання дітей, ознайомлювати з правовою відповідальністю, окремими
статтями Кримінального кодексу України.
8. Привчати
дітей до систематичного читання періодичної преси, перегляду телепередач, з
наступним обговоренням цих матеріалів на інформаційно-пізнавальних годинах.
9. Зміцнювати
здоров’я дітей, добиватися сумлінного ставлення до уроків фізичної культури,
спортивних секцій, ранкової зарядки.
10. З метою вивчення природи рідного краю організовувати
екскурсії і походи.
11. Виховувати повагу до вчителів, старших, батьків.
В процесі моєї роботи створився певний стиль відносин з дітьми:
• Не забороняти, а направляти;
• Не
управляти, а співуправляти;
• Не змушувати, а переконувати;
• Не командувати, а організовувати;
• Не обмежувати, а надавати свободу вибору.
Свою роботу з класом завжди розпочинаю з вивчення сім’ї,
індивідуальних особливостей кожного учня, веду зошит педагогічних спостережень.
Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а й рівень
вихованості учня, його розуміння життя, ставлення до своїх батьків, друзів, бо
успіх виховної роботи класного керівника багато в чому залежить від глибокого
проникнення у внутрішній світ дітей, від розуміння їхніх переживань та мотивів
поведінки. Тому вивчити, чим живе учень, які його інтереси й нахили,
особливості волі й риси характеру, - це означає знайти правильний шлях до
серця, використати найдоцільніші методи педагогічного впливу. І, знаючи
особливості учнів, їх інтереси, рівень вихованості, мені легше скласти
цілеспрямований і дієвий план виховної роботи з класом. Намагаюся, щоб виховні
години не прходили у вигляді лекцій а й у формі вільного дискусійного
спілкування. Учні вчаться сперечатися не за допомогою гучного голосу, а завдяки
силі переконання. Головне, щоб учні навчилися спілкуватися. На таких заходах
створюю доброзичливу атмосферу у класі,
допомогаю кожній дитині виразити себе.
Досвід свідчить, що потужний виховний ефект приносять
лише ті справи, організаторами і виконавцями яких є діти. Тому заохочую і
підштовхую їх до того, щоб вони брали участь у загальношкільних заходах, де
вони розкривають свої таланти, залучалю до акцій по організації допомоги нашим
військовим-зробити оберіг своїми руками.
Важливим завданням для мене є виховати багатогранну,
всебічнорозвинену людину, достойного громадянина. Виконання цього завдання,
впровадження особистісної орієнтації я здійснюю за допомогою таких напрямків:
робота з обдарованими дітьми; конфліктність;; навчання здоровому стилю життя;
робота з батьками; труднощі навчання; знайомство з національними традиціями;
духовний розвиток.
Для цього
в роботі з класом використовую інтерактивні та розвиваючі ігри, цікаву
граматику, конкурсні змагання, тренінгові вправи, дискусійні ринги, заочні
подорожі, етичну регату, класні майстерні та інші.
Виховна
робота класного керівника включає в себе також роботу з батьками. Перед тим, як
планувати роботу з батьками, ретельно вивчаю сім’ї, їх матеріально-побутові
умови, соціальний стан, взаємини між членами родини, ставлення батьків до
школи, участь батьків у вихованні своїх дітей. Цей напрям роботи можна вважати
найскладнішим. У моїх класах були неблагонадійні і неповні родини, і це
ускладнювало роботу з батьками.
Зараз я класний керівник 5 класу. Але з дітками і
батьками я знайома ще з початкової школи, тому що викладаю у них з 1 класу
англійську мову. Тому знаю сімейні обставини своїх вихованців. І зараз у мене в
класі всі родини благонадійні, що полегшує спілкування з батьками. Соціальні
психологи стверджують: якщо сім’я зацікавлена у вихованні особистості дитини,
то сили школи потроюються. Адже цей розвиток успішний лише завдяки спілкуванню,
взаєморозумінню і співпраці з батьками. У роботі з батьками використовую
колективні бесіди, диспути, зустрічі за круглим столом.
Я працюю над виховною прблемою «Формування громадянина,
патріота, інтелектуально розвиненої, духовно і морально зрілої особистості,
готової протистояти ворогам Батьківщини ,вміння вирішувати особисті проблеми,
творити себе і оточуючий світ.» І в умовах воєнного стану, діти завжди
показують себе, як свідомі громадяни своєї країни. Найперше- це хвилина
мовчання та гімн, який вони співають самі, навіть коли немає світла,кладучи руку
на серце. Вони знають, за що воюють їхні батьки, адже у трьох учнів нашого
класу батьки мобілізовані. Це підростає
покоління свідомих українців, патріотів своєї держави.
Підводячи підсумки, можу з гордістю сказати, що я
задоволена наслідками реалізації проблеми. Діти стали по-іншому відноситись до
себе. Вони з радістю беруть участь в благодійних акціях нашої школи, у
прибиранні шкільної території.
Для мене мій клас, як і для кожного іншого класного
керівника, його клас, - найкращий, найулюбленіший, не дивлячись на те, що
завдає багато клопоту та переживань, але разом з тим неповторний та унікальний.
Використання різноманітних форм роботи з дітьми на
класних годинах сприяють згуртованості
колективу, розвитку позитивного відношення один до одного.
Розвиток дитини, її творчого потенціалу забезпечується
через активну діяльність. Залучаючи дітей до участі в різноманітних
громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської
активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних
вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні,
потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу,
охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших
культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Цьому сприяє
активна участь класу в загальношкільних заходах.
Сподіваюся, що діяльність моїх учнів у шкільні роки
підготує їх до дорослого життя і кожен з
них через роки успішно адаптується в соціумі та зуміє реалізувати
себе як особистість.
Коментарі
Дописати коментар